Når vi arbejder med et ERP-system som Uniconta, E-conomic eller andet, der ikke er Dynamic 365, mangler vi integration til Microsoft Power Automate. Det er et værktøj, der kan hjælpe os med at udvide funktionaliteterne i basis-ERP-systemet ved at lave integrationer, godkendelsesflow osv. En meget stor del af af det vi normalt bruger plugins til.
Uniconta har ikke et indbygget connector til Power Automate, men vi har webhooks, og med dem kan vi opnå det samme. Det er bare en lille smule mere kompliceret, fordi vi skal hente de data, vi har brug for, direkte fra REST API’erne.
Nedenfor har jeg lavet et simpelt flow, der udløses af en ny ordre i Uniconta. Den tager ordren fra Uniconta og bruger den til at oprette et nyt Trello-kort.
Vi kunne udvide dette flow til f.eks. overføre ordrer til en EDI-partner eller til at oprette intercompany-transaktioner mellem to virksomheder. Begrænsningen er grænsefladerne til de 3-partsværktøjer, som vi arbejder med. I dette eksempel har Uniconta ikke en simpel grænseflade til Power Automate, så det er lidt vanskeligt at få fat i ordren, men Trello har en fantastisk grænseflade til Power Automate, så det er ganske nemt at tilføje et nyt kort.
Disse er de nødvendige trin:
- Modtag et webhook fra Uniconta
- Hent ordrenummeret i tekstformat og konverter det til et tal
- Hent alle åbne ordrer fra Uniconta’s API
- Fortolk den jon streng der kommer fra API’et
- Udtræk den relevante ordre fra json-strengen
- Opret Trello-kortet
Bag kulisserne har jeg Azure Function kørende der kan konvertere en Uniconta web-trigger til noget, som Power Automate kan forstå.
Denne løsning er ikke klar til produktion, men det giver en god indikation af, hvad der kan lade sig gøre. Hvis du har gjort noget tilsvarende mange gange, kan et flow som dette konfigureres inden for et par timer, hvis du kender dine API’er godt.
Kontakt mig venligst, hvis du har brug for en løsning som denne i din virksomhed.